Ga naar de hoofdinhoud
Project

CampusLab

Oplossingen voor en met GenZ

Met CampusLab gaan we samen met jongeren aan de slag om oplossingen te bedenken en te testen, als antwoord op alledaagse en minder alledaagse uitdagingen die voor hen belangrijk zijn.

Het internet en de media zijn overladen met stereotypes en vooroordelen over GenZ. CampusLab wilt weten wat er voor jongeren écht toedoet en zoekt hiervoor dialoog op. Help jij mee vooroordelen en fake news over jullie generatie de wereld uit?

Oplossingen bedenken, uitwerken en testen

CampusLab is een onderzoeksproject binnen Thomas More. We brengen onze studenten en andere jongvolwassenen samen met verschillende ondernemingen, overheid(sorganisaties), onderzoek en onderwijs. Zo willen we samen oplossingen bedenken, uitwerken en testen. Dit als antwoord op alledaagse en minder alledaagse vragen en uitdagingen. Onderzoek en praktijk gaan daarbij hand in hand, gericht op de leefwereld, noden en verwachtingen van jongeren. 


Wat gaan we doen? 

Concreet starten we een viertal trajecten op waarbij digitale campagnes, services of toepassingen worden uitgedacht. Ieder traject focust op een bepaald thema (bv. toerisme, werk…) en gaat een relevante uitdaging aan (bv. hoe kunnen we jongeren bewust maken van de mogelijkheden van duurzaam reizen?). Doorheen het volledige traject worden de verschillende deelnemers van CampusLab betrokken: dus van het kiezen van het thema en afbakenen van de uitdaging tot het creëren en evalueren van mogelijke ideeën en oplossingen. Design thinking praktisch ervaren met methodes die op maat zijn van samenwerking met jongeren staat centraal in deze trajecten.

Doel

Ondernemingen, overheidsorganisaties en onderwijsinstellingen willen weten wat jongeren vandaag bezighoudt. Ze vinden het belangrijk dat hun productaanbod, dienstverlening of communicatiestrategie aangepast is aan de opkomende generatie. Het is echter niet evident voor hen om deze doelgroep daarbij te betrekken. Vaak worden jongeren behandeld als proefpersoon of informant, terwijl velen van hen net actief vorm willen geven aan deze oplossingen en daar ook veel uit kunnen leren.

Resultaten

Tijdens academiejaar 2023-2024 ronden we af met ons derde piloottraject. We zullen in co-creatie met GenZ en organisaties services ontwikkelen en tegelijkertijd designmethodieken uittesten die hierbij kunnen helpen.  

Binnenkort publiceren we onze resultaten. 

Projectmedewerkers

Onderzoeker

Lizzy Bleumers

Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.

Onderzoeker

Anne Smits

Anne Smits is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Haar ervaring situeert zich op het domein van digitale productontwikkeling, User Experience en gebruikersonderzoek en dit zowel in een B2B als B2C context.

Onderzoeker

Vicky Steylaerts

Vicky Steylaerts is onderzoeker gespecialiseerd in zowel academisch als praktijkgericht onderzoek.

Gerelateerde onderzoekslijnen